Невена Стоянова, управляващ директор на Barnes Bulgaria, за тенденциите при покупка на недвижим имот и какво желаят потребителите.
Собственият дом винаги е бил от голямо значение за българите
Неслучайно той е част от една от най-разпознаваемите мисли, че всеки човек трябва „Да посади дърво, да създаде дом и да отгледа дете“. Преди години под създаване на дом се е разбирало основно построяването на къща, в по-нови времена домовете предимно се купуват. И затова пазарът на недвижими имоти е един от най-следените от потребителите, а тенденциите в него са от голяма важност. „Секторът на недвижимите имоти е коренно различен от началото на ковид пандемията, защото приоритетите на хората се промениха“, казва Невена Стоянова, управляващ директор на компанията за предлагане на луксозни имоти Barnes Bulgaria. Тя споделя, че новата тенденция е хората да търсят по-различни и все по-големи имоти, намиращи се в градовете, а вече и извън тях.
При търсенето купувачите искат не само диференциране на риска, а и да намерят алтернативно убежище за своето семейство в случай на каквато и да е ситуация. „Станахме свидетели на много поредни кризи – пандемична, здравна, след това последва инфлационен шок, страх от войната, последвалите енергийни колизии и липси на ресурси“, уточнява Стоянова.
Всичко това води клиентите до необходимост от вземане на много и разнообразни решения. От една страна, те търсят по-голям имот на мястото, където искат да живеят, и по възможност той да е мултифункционален, за да могат да го ползват като домашен офис, а също и с помещения за учене на децата. В същото време според нея все повече се увеличават питанията дали имотите имат място за спорт в домашни условия, а също и място за релакс – градини, покривни тераси, надземни дворчета, прилежащи към апартаментите, и други допълнения.
Увеличение има и при търсенето на имоти извън града.
В последните две години повече хора работят от дистанция, тенденция, наложена от първите ограничения и станала нова реалност в месеците след това.
„Много компании налагат хибридния модел на работа и това дава възможност на работещите да не са през цялото време в големия град“, казва Невена Стоянова. Тя допълва, че в последните години все повече хора търсят имоти в друга страна. Традиционно българите се насочваха към имоти в Гърция, понякога във Франция, в Италия и в Астрия. В момента обаче много търсен и интересен имотен пазар е този в Дубай, не само в световен мащаб, а и за българи, уточнява тя.
„На този пазар продавачите хващат всички тенденции в луксозния сектор и буквално за часове ги репродуцират и създават сгради, които отговарят на търсенето.“ Пазарът в Дубай по нейните думи предлага апартаменти и къщи и дава на потребителите това, което отговаря на търсенето на хора от Русия, Америка и Европа. Този пазар работи с известни дизайнери и използва всякакви технологични нововъведения, които не са само в рамките на един имот, а и в общите части.
АПАРТАМЕНТ ИЛИ КЪЩА?
Според Невена Стоянова сега търсенето на къщи е много по-голямо, но, за съжаление, в луксозния сектор в България няма богат избор на такива имоти, броят им все още е лимитиран. Ако става дума за къща на морето, желанията почти винаги са за първа линия, но на много малко места в България има къщи на първа линия, там предимно се намират големи комплекси. Пример, който потвърждава тази тенденция, е, че за миналата година общината с най-голям ръст на сделките е Несебър със 100%. „Там в един момент дори нямаше свободни места за нотариално изповядване на сделки“, казва още Стоянова. Тя допълва, че търсенето на луксозни къщи в планинските райони също е засилено, но и там предлагането е ограничено.
Хората, които не откриват къща, купуват апартамент с идеята, че ще го ползват известно време и ще го препродадат в момент, в който имат добро предложение на първоначалното си желание. В същото време те държат по възможност и в апартаментите да има по-голяма част от удобствата, присъщи на къщите.
НОВИТЕ ТЕХНОЛОГИИ ВЕЧЕ НЕ СА САМО МОДА, А НЕОБХОДИМОСТ.
„Почти няма хора, търсещи жилище в луксозния сектор, които да не се интересуват от нови технологии“, казва с усмивка Невена Стоянова. И допълва, че клиентите в този сектор са изключително добре информирани за всички новости, които улесняват живота. За радост, според нея все повече нови домове се предлагат със системи за управление тип „умен дом“. Клиентите търсят не само това, което е вътре в дома и има сертификат за добавена стойност, а и това, което съответната сграда предлага.
Подобна сграда е Boutique Residence – Okinawa, предлагана от Barnes Bulgaria. Сградата е първата жилищна сграда в България, синхронизирана и сертифицирана по стандартите на The WELL Building Standard. Тя се изгражда с най-висок клас строително оборудване и довършителни работи и ще осигурява по-обмислени и целенасочени пространства, които подобряват човешкото здраве и благополучие. Името не е избрано случайно, защото Окинава е японският остров, познат с голям брой дълголетници.
„В тази сграда ще бъдат имплементирани много технологии, насочени към здравето и здравословния живот“, казва Невена Стоянова. Освен висок клас материали предвидено е да има филтър за водата на цялата сграда, термопомпа, дишащи мазилки и звукоизолация.
В луксозния сектор вече се интересуват от системи, които осигуряват здравословен начин на живот, допълва Стоянова. Още преди да се настанят в своя дом, те искат да видят какво представлява самата сграда, какви са общите части и дори подробности като това дали изпаренията са здравословни.
Другият важен елемент при избор на жилище е енергийната ефективност. Според Невена Стоянова един от първите въпроси на купувачите вече е за алтернативните източници на енергия в дома – дали има соларни панели или термопомпа и какви са възможностите за отопление или охлаждане. В това отношение вече се търсят и технически средства за пестене на енергия.
Разбира се, непосредствената близост на природата е задължително и константно изискване на клиентите с добри финансови възможности. Поради тази причина един от лидерите по обем продажби в София през вече отминаващата година е проектът „Barnes Paradise place“, който притежава и други непреходни стойности, защитаващи не само качеството на живот на обитателите си, но и стойността на инвестицията им.
ПАЗАРЪТ НА ИМОТИ В БЛИЗКО БЪДЕЩЕ.
„Пазарът на недвижими имоти условно се разделя на два класа – нисък и среден клас и висок клас имоти“, казва Невена Стоянова. Според нея в ниския и средния клас пазарът е по-непредвидим и се влияе от всякакви сътресения. В същото време пазарът на имоти висок клас е сравнително прогнозируем, винаги е бил стабилен и се движи в едни определени параметри. Тя не очаква при него да има съществени изменения като спад на цените, защото в България има огромни финансови ресурси, които хората държат в банките. Луксозният имот според нея е по-малко динамичен и устойчив на всякакви кризи. В момента все повече хора притежават голям паричен ресурс, а част от тях вероятно ще го защитят чрез имот, което е традиция в България.
Тя смята, че въпреки очакваното повишаване на лихвите по кредити те няма да достигнат нивата от предходната криза и затова влиянието им върху пазара на имоти от висок клас ще бъде минимално. „Освен това независимо от кризите, а и донякъде благодарение на тях в много сектори на икономиката доходите се увеличиха много“, казва още Стоянова.