Super Credit е част от

Статия в gradat.bg: Във високия жилищен сегмент се засилва търсенето на проекти със сертификати за здравословна среда на живот

Банките остават добър партньор на инвеститорите и продължават активно да кредитират строителството, което, от една страна, дава увереност на предприемача, но същевременно и спокойствие за действие по отношение на резервациите от крайни потребители.

Невена Стоянова пред сп."Градът": Във високия жилищен сегмент се засилва търсенето на проекти със сертификати за по-благоприятен начин на живот

 

Г-жо Стоянова, как оценявате развитието на пазара на жилища в България в момента? Кои са двигателите на търсенето?

На фона на интересната ситуация в момента пазарът на жилища в България отново изненада хората, които отлагат своята покупка, и навлезе в една от най-добрите си форми. Последните седмици бяха най-динамичните за годината до момента и всички станахме свидетели на реализирането на добър обем от сделки във високия сегмент, както и на много активен ваканционен пазар. Върна се интересът към покупки в ранен етап на проекти, които са достатъчно архитектурно и визуално интересни за активните клиенти, отговарят на новите изисквания за енергийна ефективност и ще притежават сертификати за по-благоприятна среда на живот.

Ние не измерваме ръстове на цените, но определено не отчитаме спад или големи намаления при договаряне на финална цена за реализиране на сделка. Интересен показател, при който има драстична промяна, е цената на квадратен метър, на която се обявяват нови проекти. Временно някои от инвеститорите бяха отложили официалния си старт на продажби и строителство, за да могат да проследят посоката на пазара и най-вече да направят правилни калкулации на себестойността на продукта си. В София вече стартовите цени на обектите, които излязоха на пазара през последния месец, започват от 1750 евро на кв.м и ако проектът е адекватен на вкуса на настоящия клиент, той има бързи първоначални резервации. Банките остават добър партньор на инвеститорите и продължават активно да кредитират строителството, което, от една страна, дава увереност на предприемача, но същевременно и спокойствие за действие по отношение на резервациите от крайни потребители.

Какъв е модерният жилищен продукт? Как се променя търсенето?

Модерната фасада и архитектурата на сградата е първото, което привлича интереса на клиента. Относно локацията - съвременният купувач вече разшири своите критерии, защото градовете се развиха динамично в последните години и вече имат повече от един район, който да предлага всичко необходимо за комфортен начин на живот. Във всички сегменти на пазара се оказа водещо търсенето на обекти, които да бъдат енергийно ефективни и да предлагат алтернативни начини за отопление. Във високия сегмент силно застъпено е търсенето на проекти, ориентирани към притежаване на сертификати за по-благоприятен начин на живот - даже можем да говорим за една тиха революция по отношение на необходимостта от сертификати за устойчиво строителство и начин на живот.

Какви са особеностите на високия клас и на ексклузивния жилищен продукт?

Модерна фасада и архитектура, просторни помещения, спални с прилежащи бани, повече от 2 паркоместа и сертификати, които да гарантират по-здравословна среда на живот - това са някои от търсените особености на високия клас имоти. Когато те се комбинират и с отлична локация, можем да говорим за ексклузивен продукт, който се купува в кратък срок.

Кои са основните характеристики на успешния жилищен проект? Имат ли инвеститорите желание за нови проекти? Какви са предизвикателствата от гледна точка на бюджет и продажби в инфлационна среда?

Успешният жилищен проект е този, който е продаден на добра цена и за двете страни, така че да не се налагат изменения на неговите параметри и качества в процеса на реализация, но и не вкарва купувача в трудност с погасяването на вноските за изплащане. Предизвикателство е да ценообразуваш правилно още от самото начало, когато имаш много неизвестни от фактори като инфлационна среда, верига на доставки и сътресения на пазара. Но когато инвеститорите работят в пряка връзка с агенциите за имоти, чуват и се съобразяват с желанията на активните купувачи - няма пречка при продажбите на проекта. Синергията между агенцията консултант и инвеститора е ключова за успешния проект. Добрата новина е, че отминаха времената, в които инвеститорите не се консултират с агенциите на своя проект още в начален зародишен етап.

Как ще коментирате клиентското търсене, цените на жилищата и прогнозата за тяхното движение?

Предвид динамиката на клиентско търсене и реализацията на сделки през месец не очакваме понижение на цените през 2023 г. По-вероятно е те да останат на настоящите си нива през цялата година. Трябва обаче да имаме предвид, че цените на ново строителство в стартов етап няма да бъдат толкова атрактивни, каквито бяха през отминалите години, защото това е гаранцията за правилно реализиране на проектите.

Публикуваната статия е превод / преработка на оригиналната статия или материал на съответния цитиран ресурс. Според закона за авторското право на Република България (чл. 9) авторското право върху превод или преработка принадлежи на лицето, което ги е направило, без с това да се накърняват правата на автора на оригиналното произведение. Ако желаете да използвате информацията в тази статия, моля свържете се със SUPER CREDIT, за да получите разрешение.

Още от Полезно